نوشته‌ی پریسا آقامحمدی

تعریف بلاگر کتاب:

بلاگر کتاب یا به‌اصطلاح «بوکستاگرام» به فردی گفنه می‌شود که تجربه‌ی کتاب‌خوانی خود را با دوست‌داران کتاب و کتاب‌خوانی به‌صورت صادقانه (اگرچه با شماری اندک) به هدف معرفی کتاب، نویسنده‌ها، مترجمین و ناشران و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به اشتراک می‌گذارد.

نقش آن‌ها در ترویج کتاب‌خوانی:

معرفی آثار خوب یا ابزاری برای فروش بیش‌تر؟

به‌دنبال محبوبیت روزافزون بلاگرهای کتاب می‌توان ادعا کرد این افراد نه‌تنها بر کتاب‌خوان‌ها بلکه به‌طور کلی بر صنف نشر نیز تأثیر گذاشته‌اند، چنان‌که برخی از ناشران این دوستان را جذب می‌کنند تا با دریافت درصدی مشخص به‌صورت گروهی بر روی کتاب‌های مورد نظر کار کنند و با تبلیغ و تعریف‌شان باعث فروش بیش‌ترِ کتاب شوند. (هرچند، نگارنده عموماً این‌دست پیش‌نهادها را نمی‌پذیرد) بی‌شک، علاقه‌مندان به این حوزه باید در انتخاب و دنبال کردن بلاگرهای کتاب بسیار هوش‌مند باشند. هم‌چنین، با توجه به موضوعات گوناگون و تفاوتِ سلیقه‌ها درکتاب‌خوانی، بلاگرهای کتاب در جهت‌دهی گرایش علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی مؤثر بوده‌اند. (بنابراین، بر شماست تا نسبت‌به مسیری که در پیش گرفته‌اید آگاهی کامل را به دست بیاورید) به‌تازگی در مقاله‌ای خواندم: «یک ناشر استرالیایی نیز در گفت‌وگویی که با ووگ انجام داده اظهار کرده که طراحی جلد کتاب‌های ما بسیار تحت‌تأثیر طراحی‌هایی است که توسط دنبال‌کنندگانِ بلاگرهای کتاب مورد پسند قرار گرفته.»

افزون بر این، با معرفی کتاب‌های نویسندگان و مترجمان جدید و با استعداد زمینه‌ای فراهم می‌شود تا انتشاراتی‌ها موفق به شناسایی این افراد برای هم‌کاری شوند. به‌عنوان یک فروشنده در نمایش‌گاه کتاب شاهد بودم که افرادی با فهرست‌های بلندبالا نزد ما می‌آمدند و زمانی که دلیل انتخاب کتاب‌های مورد پسندشان را از آن‌ها می‌پرسیدم، متوجه می‌شدم بیش‌تر آن انتخاب‌ها از روی فهرست‌های بلاگرهای کتابی بوده که در صفحه‌ی خود منتشر کرده بودند. آشکار است که ما نمی‌توانیم تمام کتاب‌های موجود در بازار را بخوانیم و یا شاید در انتخاب کتاب مردد می‌شویم، پس با دنبال کردن کسانی که در زمینه‌ی معرفی کتاب فعالیت می‌کنند می‌توانیم مطمئن‌ترین کتاب‌ها را برای خواندن انتخاب کنیم و با دیگر کتاب‌ها نیز آشنا شویم؛ حتی افرادی که وقت زیادی برای خواندن کتاب ندارند می‌توانند با خواندن بخش‌هایی از متن کتاب‌های گوناگون، که توسط بلاگرهای کتاب به هم‌رسانی می‌شوند، مطالب تازه‌ای بیاموزند.

جای‌گاه بلاگرهای کتاب در فضای مجازی:

گسترش و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در سال‌های گذشته باعث شده است بسیاری از مردم اوقات زیادی از شبانه‌روز را در این شبکه‌ها بگذرانند اما به‌دلیل کم بودن سرانه‌ی مطالعه در ایران، در حال حاضر، آمار افرادی که تاربرگ‌های مربوط‌به معرفی کتاب را دنبال می‌کنند در مقایسه با تاربرگ‌های طنز، آرایشی ـ بهداشتی و روزمرگی بسیار اندک و جذب افراد برای ما به‌شدت سخت است. و این باعث شده جزو کم‌مخاطب‌ترین تولیدکنندگان محتوی در تاربرگ‌های مجازی باشیم.